olej


moje Lazio zebrało w latach 2003-06 1.014.846 kwintali oliwek czyli 101.484.600 kg. Jesteśmy na 5 miejscu we Włoszech, zaraz za Apulią, Calabrią, Sycylią i Campanią (dane ISTAT z czerwca 2007). ISTAT podał że najwięcej, bo aż 353 tysiące kwintali zebraliśmy w 2004, nie tłumacząc dlaczego nam tak dobrze poszło skoro rok wcześniej mieliśmy o połowę mniejsze zbiory a rok później zebraliśmy o 134 tysięcy kwintali mniej. Oliwki pożyczyliśmy od zaprzyjaźnionych mocarstw? Czy na rok skolonizowaliśmy Hiszpanię?

O oliwie Lacjum już pisałam, jak mi się wydawało, w miarę wyczerpująco, ale w trakcie poszukiwań danych o DOP z Calabrii, trafiłam na stronę, która dodała do mojej listy DOP Sabina, Canino, Tuscia jeszcze DOP Castelli Romani, Colli di Tivoli i Soratte. Najwyraźniej Cucina Italiana wie więcej od ministerstwa rolnictwa, bo nigdzie, ale to nigdzie, nie udało mi się znaleźć ani statutu konsorcjum ani dekretu określającego zasady przyznawiania stempelka DOP. I znów pytanie. Kto wie lepiej: strona kulinarna czy ministerstwo? Osobiście obstawiam trzecią opcję- trzeba zapytać Mario.

2 comments:

  1. Podoba mi się to:
    "Jesteśmy na 5 miejscu we Włoszech".

    ReplyDelete
  2. jak tylko kupie ten gaj oliwny to wskoczymy wyzej :-)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.